Hva er risikovurdering?
Ifølge arbeidstilsynet defineres risikovurdering slik: «Å vurdere risiko i en virksomhet er en kontinuerlig prosess der man må gjøre jevnlige kartlegginger og vurderinger av farene og problemene i virksomheten».
Hvem har ansvaret?
Krav til vurdering av risiko på arbeidsplassen finnes i arbeidsmiljøloven. Hvor det fremkommer at arbeidsgiver har ansvar for å kartlegge og risikovurdere bruken av kjemikaliene i virksomheten. Dessuten, har alle arbeidstakere rett på å få informasjon om hvilke stoffer som er farlige, og risiko knyttet til bruk og oppbevaring av disse.
Hvorfor er risikovurdering viktig?
Farlige stoffer kan forårsake alvorlige helseplager – derfor er det viktig at du har god nok kunnskap om kjemikaliene som brukes, slik at du kan beskytte dine arbeidstakere best mulig.
Ulykker og sykdom kan i tillegg få store konsekvenser for virksomheten i form av fravær, produksjonstap, ødelagt utstyr, osv. |